Ȋntr-un comunicat al ANCOM dat publicităţii pe data de 06.10.2015 se precizează:
"Luni, 5 octombrie, a fost termenul limită pentru depunerea candidaturilor operatorilor interesați să participe la licitația pentru obținerea licențelor de utilizare a frecventelor radio în benzile de frecvențe 3410-3600 MHz si 3600-3800 MHz, lansată de ANCOM pe 7 septembrie 2015. Până la această dată au fost primite cinci oferte, din partea companiilor 2K Telecom, Orange România, RCS&RDS, Societatea Națională de Radiocomunicații și Vodafone România.
Comisia de licitație va analiza dosarele de candidatură depuse și va anunța, pâna la data de 12 octombrie 2015, candidații care se califică în etapa urmatoare, iar pâna la data de 21 octombrie 2015, modul de continuare a procedurii (daca se impune organizarea rundelor primare de licitație sau nu, în funcție de raportul dintre cerere și ofertă). Dacă cererea depașește resursele disponibile, rundele de licitație vor debuta în data de 26 octombrie 2015.
În cadrul procedurii de selecție pentru ambele benzi de frecvențe sunt disponibile 16 blocuri pereche de lărgime 2x5 MHz alocate la nivel național în banda 3,4 – 3,6 GHz și 36 de blocuri nepereche de lărgime 5 MHz alocate la nivel național în banda 3,6 – 3,8 GHz. Noile drepturi de utilizare a spectrului radio vor intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2016, pentru o perioadă de 10 ani.
În aceste benzi, câștigatorii vor putea furniza la nivel național, printre altele, servicii de transmisii de date si acces la internet pe suport radio de bandă largă.
În prezent, în banda de frecvenţe radio 3410-3600 MHz sunt în vigoare şapte licenţe deținute de societăţile Orange România, UPC România, Vodafone România şi 2K Telecom, toate fiind acordate pentru furnizarea la nivel naţional de reţele publice şi de servicii de comunicaţii electronice prin intermediul aplicaţiilor de tip FWA (Fixed Wireless Access – acces fix pe suport radio) şi NWA (Nomadic Wireless Access – acces pe suport radio de tip nomadic). În banda de frecvenţe 3600-3800 MHz există o licenţă acordată Societăţii Naţionale de Radiocomunicaţii pentru furnizarea la nivel naţional de reţele publice şi de servicii de comunicaţii electronice prin intermediul aplicaţiilor de tip BWA (Broadband Wireless Access - acces pe suport radio de bandă largă). Toate aceste opt licențe sunt valabile pâna la data de 31 decembrie 2015."
Despre serviciile de comunicaţii electronice dorim totuşi să precizăm următoarele:
Prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 117 din 21 decembrie 2011, publicată în Monitorul Oficial nr. 940 din 30 decembrie 2011, Guvernul României a hotărât “constituirea Infrastructurii comune de comunicaţii electronice a statului, denumită Infrastructură comună”. Integratorul tehnic al infrastructurii comune urma să fie Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, care trebuia să integreze infrastructurile deţinute de: Societatea Naţională de Radiocomunicaţii – S.A., Societatea Comercială TELETRANS – S.A., Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” – S.A. şi Societatea Comercială “Telecomunicaţii CFR” – S.A.
În Infrastructura comună nu au fost incluse şi infrastructurile ce asigurau funcţionarea reţelelor de comunicaţii diplomatice ale statului roman iar infrastructura comună urma să fie coordonată de către Consiliului de coordonare interministerial, înfiinţat prin HG 319/2011.
În termen de 45 zile de la data intrării în vigoare a acelei ordonanţe de urgenţã, Guvernul trebuia să aprobe prin hotărâre de guvern înfiinţarea reţelei “Intranetul statului”, pe suportul de comunicaţii asigurat de infrastructura comună.
Dar Ordonanţa de urgenţă 117/2011 prin care Cabinetul Boc a decis să ȋnfiinţeze reţeaua "Intranetul statului", care presupunea crearea unei "Infrastructurii comune de comunicaţii electronice a statului" a fost respinsă pe 26 Iunie 2012, de plenul Camerei Deputaţilor cu 118 voturi "pentru" respingere, 52 voturi "ȋmpotriva" respingerii (PDL) şi opt abţineri. Camera Deputaţilor fiind decizională pe acest act normativ.
De altfel Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor a dezbătut proiectul de lege ȋn şedinţa din data de 20 iunie 2012 şi a ȋntocmit raportul de respingere a ordonanţei amintite.
"Infrastructura comună se va constitui ca o infrastructură integrată de comunicaţii electronice pentru schimbul de date şi pentru aplicaţiile care vor tranzacţiona informaţiile şi documentele ȋn format electronic ȋn interiorul şi ȋntre autorităţile şi instituţiile publice, precum şi pentru companiile naţionale, regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat", se preciza ȋn Ordonanţa de urgenţă 117/2011.
Decizia luată de guvernul de atunci ar fi putut avea un impact puternic asupra veniturilor înregistrate de companiile private de comunicaţii care furnizau servicii de comunicaţii pentru instituţiile de stat. Potrivit datelor din Nota de fundamentare "doar 12% dintre autorităţile şi instituţiile statului, companiile naţionale, regiile autonome şi societăţile comerciale aflate sub autoritatea entităţilor publice sunt conectate prin reţelele de comunicaţii aflate în administrarea entităţilor de stat cu atribuţii în domeniul comunicaţiilor".